Welk geluid mag de auto maken? Simpel gezegd is er de keuze tussen een stille uitlaat (als origineel) of een luidruchtige uitlaat (met High Performance dempers).
Natuurlijk is die keuze helemaal niet zo simpel. Het geluid uit de uitlaat komt is van veel factoren afhankelijk. Een aantal van deze factoren zijn:
- Hoge compressie of lage compressie.
Een hoge compressiemotor hoor je niet alleen lopen, die voel je ook lopen. Bij een compressie van 11 op 1 voel je bij wijze van spreken de het geluid in je onderbuik dreunen. Bij dezelfde uitlaat achter een motor met bijvoorbeeld 7,5 op 1 compressie zou je een heel hol geluid kunnen krijgen. Daar moet je dan weer voor een andere oplossing kiezen.
Andere factoren zijn:
- Aantal cilinders
- Lange of korte slag motoren
- Een enkel of dubbel uitlaatsysteem
- Positie van de dempers (meer naar voren/achteren)
Ook het soort spuitstuk scheelt in het geluid
- Headers of gietijzeren spruitstukken
Een gietijzeren spruitstuk isoleert het geluid. Dit betekent minder geluid onder de kap en het uilaatgeluid achter uit de uitlaat. Los van de voor- of nadelen van Headers moet je er rekening mee houden dat Headers van dunwandig materiaal gemaakt zijn en dus meer (uitlaat-)geluid onder de motorkap produceren.
- Diameter van de uitlaatpijp.
Een uitlaat van 2 inch of 2 1/2 inch maakt ook verschil, maar ook of je de pijp na de demper van een grotere of kleinere diameter maakt is van invloed op het geluid.
- De dempers
Eén van de belangrijkste factoren is natuurlijk de uitlaatdemper die wordt gekozen. In combinatie met bovenstaande punten bepaalt de demper in belangrijke mate het geluid. Je kunt kiezen voor een fluisterstille demper, een demper met wat meer V8 sound, een zogenaamd donker geluid of een wat meer rauwe Performance Sound.
Welke keuze je ook maakt: Wij adviseren graag. Omdat we inmiddels al een paar honderd uitlaten hebben gemaakt kunnen we gerust stellen dat we vakkundig advies geven !